Carrière

Social media – de nieuwe manier om carrière te maken

social media om carrière te maken

Social media vervullen tegenwoordig een steeds belangrijkere rol in het behalen van een goede baan. Daarnaast wordt het door veel mensen binnen bedrijven gebruikt om zich omhoog te kunnen werken op de werkvloer. Maar dan moet je wel weten hoe je er goed van gebruik kunt maken. Er zijn nog geen gouden regels die je succes garanderen met het inzetten van social media op een bepaalde manier. Maar er zijn wel een aantal handige tips waardoor je ze in ieder geval op een positieve wijze voor je kunnen laten werken. Zo maak je jezelf zichtbaarder op de digitale werkvloer.

Wees zichtbaar

Als eerste moet je ervoor zorgen dat je op een goede manier zichtbaar bent voor jouw collega’s en leidinggevenden. De twee belangrijkste kanalen waarmee dit kan, zijn Twitter en Facebook. Met hulp van beide social media-apps kun je niet alleen jouw bedrijf promoten, maar ook anderen op de hoogte houden waar jij mee bezig bent. Je geeft daarnaast ook vaak een indruk van hoe jij zelf bent en waar jouw interesses liggen met de links en video’s die je deelt of jouw persoonlijke posts. Het is wel van belang dat je er rekening mee houdt dat iedereen mee kan kijken, dus ga er voorzichtig mee om.

LinkedIn

Een ander kanaal wat op dit moment steeds vaker ingezet wordt als middel om verder met een loopbaan te komen, is LinkedIn. Via deze social media website kun je zelf jouw professionele carrière bijhouden. Daarnaast kunnen accounthouders via de site zich aan jouw netwerk koppelen en je belonen met bepaalde vaardigheden of aanbevelingen. Door dit soort toepassingen is LinkedIn inmiddels uitgegroeid tot de beste website voor online netwerken van werknemers en bedrijven. Het kan nieuwe kansen voor je creëren en deuren voor je openen. Het is daarom goed om jouw LinkedIn-pagina regelmatig te updaten en jouw netwerk op de site goed bij te houden.

Met mate

Wel moet je voorzichtig zijn in hoe je jouw kanalen inzet. Het is namelijk geen goed idee om jezelf er vol in te gooien en via alle vormen van social media jezelf bij iedere kans te promoten. Dit kan namelijk overkomen als wanhopige aandachtstrekkerij. Daarom is het goed om social media met mate in te zetten. Door het selectief te gebruiken, wordt je alsnog gezien, maar komt het niet over alsof je te graag in de spotlights wilt staan.

Een ander belangrijk onderdeel van het gebruik van social media in het professionele leven is dat jij jezelf ook voor bepaalde delen moet afschermen. Niet iedereen deelt jouw humor en mening. Daarom is het goed om ervan bewust te zijn wie er allemaal meekijken op jouw kanalen. Een verkeerd digitaal woord kan namelijk enorm veel invloed hebben op hoe andere werknemers naar je kijken. Dus ook daarin zul jij jezelf op bepaalde manieren moeten beperken. Door binnen deze begaanbare paden te blijven, wek je een positieve en professionele indruk bij anderen.

You Might Also Like