Carrière

De Do’s en Dont’s bij een relatie op het werk

hoe gedragen als je relatie op het werk hebt

Een relatie op het werk komt vaak voor en is niet te voorkomen. Hoe gedraag je je als je in deze situatie terecht komt? We gaan er vanuit dat je relatie op de werkvloer is toegestaan binnen het bedrijf waar je werkt. Op Europees niveau is vastgelegd dat een verbod niet rechtsgeldig is.

Binnen een bedrijf zijn er vaak ongeschreven wetten voor een liefdesrelatie op het werk. Mocht het jou overkomen: Wat doe je wel en wat doe je vooral niet bij een relatie op het werk?

Do’s

  • Blijf professioneel. Op je werk gedraag je je anders dan buiten werktijd.
  • Bespreek samen wat er gebeurt als de relatie geen stand houdt. Kunnen jullie dan nog samenwerken en wie gaat op zoek naar een andere baan als het te ongemakkelijk wordt?
  • Houd er rekening mee dat er door de relatie sprake kan zijn van belangenverstrengeling. Dit kan ontslag tot gevolg hebben.
  • Haal je voordeel uit de energie die de relatie op het werk je geeft en laat de werkgever en je collega’s er op deze manier ook hun voordeel mee doen.
  • Als je je relatie openbaar wil maken, kies daarvoor dan een goed moment. Kies niet voor de jaarlijkse kerstborrel, waar niet iedereen meer even nuchter is.
  • Ben transparant naar de werkgever, zodat er geen wantrouwen kan ontstaan.

Dont’s

  • Hang jullie relatie niet te snel aan de grote klok, het kan anders aflopen dan je in gedachten hebt.
  • Op een enkele uitzondering na, blijkt een relatie met je baas/werknemer niet de beste keuze.Als werknemer wil je een goede en gelijkwaardige relatie met je collega’s houden en het kan schadelijk zijn voor je toekomstperspectieven. Ben je leidinggevende dan heb je een voorbeeldfunctie met de verantwoordelijkheid die daarbij hoort. Promotie van de werknemer kan scheve gezichten geven.
  • Werk niet aan hetzelfde project om de kans op een ongelijke gun factor te minimaliseren.
  • Houd werk en privé gescheiden, vooral in je contact per e-mail, gebruik je zakelijk e-mailadres niet voor je flirts.
  • Maak geen ruzie. Je kunt het niet met elkaar eens zijn over een werksituatie, maar houd het daarbij. Persoonlijke ruzies vecht je in je eigen tijd uit.
  • Geef geen aanleiding tot roddelen.

You Might Also Like