Curriculum Vitae

Hoe zorg je voor een professionele en creatieve CV

zorgen voor een professionele en creatieve cv

Om goed voor de dag te komen als werknemer op de huidige banenmarkt moet je een professioneel in elkaar gezet CV hebben om mee te sturen naar het bedrijf dat een vacature open heeft staan. Maar een goed verzorgd CV zorgt er niet altijd automatisch voor dat jij op een sollicitatiegesprek mag komen. Je moet je namelijk kunnen onderscheiden van de andere kandidaten die meedingen naar de functie. Daarom is het ook goed om jouw CV niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk te maken. Hier zijn een aantal manieren voor om dit creatief aan te pakken, zodat je eerder positief opvalt.

Opmaak

Eén mogelijkheid om jouw CV op een creatieve manier te laten opvallen, is door de opmaak aan te passen. Dit betekent niet dat je de gehele structuur eruit gooit, maar je kunt jouw CV opleuken door gebruik te maken van het soort producten waar het bedrijf zich in specialiseert en het uiterlijk van het CV daarop aan te passen. Druk het bijvoorbeeld af als een menukaart als je reageert op een functie binnen een restaurant of horecabedrijf. Kijk wel goed van te voren of dit ook daadwerkelijk bij het bedrijf past. Vooral bij formele functies is deze creatieve opmaak af te raden.

Vorm

Daarnaast hoeft een CV binnen bepaalde beroepsgroepen niet altijd te voldoen aan enkel tekstvorm. Als je naar een functie solliciteert in marketing of communicatie, kun je bijvoorbeeld een CV op video maken. Daarnaast zijn er ook tal van andere mogelijkheden om op een creatieve manier jouw werkervaringen en kwaliteiten te laten zien. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van infographics of door middel van iconen of zelfs een code refereren naar een website waar verdere informatie over jezelf te vinden is.

Uiterlijk

Het belangrijkste is echter dat het CV er meteen uitspringt als het aankomt op uiterlijk. Je kunt dit dus doen door de hele opmaak te veranderen, maar er zijn ook subtiele vormen van creatieve vormgeving waardoor je sneller de aandacht van recruiters trekt. Maak het dan ook niet te jolig.

Het CV moet per slot van rekening laten zien aan het bedrijf dat jij een professionele werknemer bent die zijn taken serieus neemt. Maar door op een bepaalde visuele manier een duidelijke hiërarchie te creëren, springt jouw CV meteen in het oog en blijft het eerder hangen wanneer de stapel nog een keer doorgenomen wordt.

Door dit te doen, kun je al eerder laten zien wie jij bent aan het bedrijf. Niet alleen de tekst, maar ook de uitstraling is belangrijk. Dit varieert per bedrijf waar je naar een functie solliciteert. Maar je kunt door onderzoek te doen al gauw zien welke wensen het bedrijf heeft en hoe jij daar met jouw CV zo goed mogelijk op kunt inspelen.

You Might Also Like